Mindfulness Schiedam

mindfulness MBSR schiedam rotterdam vlaardingen

 

Nieuwe cursussen:

  • ochtendsessies MBCT op vrijdagochtend 10 tot 12 uur, start op 22 januari 2021
  • avondsessies MBSR op maandagavond 20 tot 22 uur, start op 18  januari 2021

****Beide cursussen zijn tot nader order uitgesteld door lockdown****

****Laat je email achter via het formulier en ik houd je op de hoogte****

In plaats van de trainingen: gratis online sessies op maandagavond.

Denken en voelen

We zijn een groot deel van ons leven bezig met denken en voelen, en dat brengt ons veel! Het zorgt er voor dat we ons werk kunnen doen, ons gezin kunnen onderhouden en dat we goede relaties kunnen onderhouden met andere mensen. Het kan echter gebeuren dat één van deze twee, of allebei, ons steeds meer in beslag nemen: denken voelen DENKEN VOELEN  DENKEN VOELEN. Dan worden deze mooie menselijke vaardigheden belemmerend, soms alles in beslag nemend. De cursus Mindfulness Based Stress Reduction is speciaal ontwikkeld door Jon Kabatt-Zin om beter met (lichamelijke of geestelijke) stress om te gaan

depressie

We maken allemaal ingrijpende verdrietige gebeurtenissen mee. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. En uiteraard worden we daar een tijd somber van. Als je echter in de hiervoor genoemde spiraal van gedachten, gevoelens en gewaarwordingen terechtkomt ligt een depressie op de loer, zeker als je al eerder depressief geweest bent. De cursus Mindfulness Based Cognitive Therapy is hiervoor ontwikkeld, gebaseerd op de goede ervaringen met MBSR.

de cursussen

In beide cursussen leer je langzaam maar zeker je minder te laten leiden door deze gevoelens en gedachten. Je neemt er afstand van, bekijkt ze zonder te oordelen en zonder te proberen ze te veranderen. Mindfulness is een bewezen manier om om te leren gaan met overheersende gedachten en gevoelens, om je niet mee te laten slepen, om jezelf niet de put in te praten of overspoeld te worden door negatieve gevoelens. Ook om na een depressie terugval te herkennen of te voorkomen is mindfulness bewezen effectief. Je leert je aandacht te richten op wat er nu, werkelijk gebeurt. Bijvoorbeeld hoe lekker het kopje thee dat je aan het drinken bent eigenlijk smaakt, hoe het ruikt, hoe het voelt in je mond en hoe het theekopje voelt in je hand. Dus om nu, hier, te zijn.

Even bellen?

Denk je dat mindfulness iets voor je is maar twijfel je nog? Neem dan gerust contact met me op: 0638601572

de oefeningen

De oefeningen komen uit verschillende meditatie– en yogascholen. Het is daarom handig niet te strakke kleding te dragen. Enkele oefeningen doe je liggend op een yogamatje (is aanwezig bij De Walvis). En belangrijk:

het gaat er niet om of je het goed doet, je kijkt immers met mildheid naar jezelf! Jouw manier is de juiste manier.

Houd rekening met wat thuisoefeningen om van het leven in het nu een gewoonte te maken.