De cursus

De mindfulness MBSR cursus bestaat uit zeven lessen en een stiltebijeenkomst. De eerste les krijg je de cursusmap waarin alle oefeningen en het huiswerk beschreven staan. Er is ook wat achtergrondinformatie over mindfulness te vinden.

Bij de map horen een aantal mp3’s. Deze worden tijdens de cursus opengesteld op de site. je hebt deze nodig om thuis te kunnen oefenen.

Inhoud van de lessen:

De eerste les zullen we beginnen met een kennismakingsronde. Omdat je samen met je groepsleden de oefeningen gaat doen en je ervaringen met het huiswerk gaat bespreken is hetprettig als je elkaar een beetje kent.

De eerste activiteiten zijn korte ademhalings- en aandachtsoefenigen. die kosten niet meer dan een paar minuten maar laten je wel kennismaken met de essentie van mindfulness.

Verder doe je een korte bodyscan: een reis door je lichaam. De bodyscan voer je uit liggend op een yogamatje (hoef je niet zelf mee te nemen), dus trek loszittende kleding aan.

Het huiswerk bestaat uit het thuis doen van de oefeningen maar ook, heel belangrijk, het bijhouden van je ervaringen (gedachten, emoties, gevoelens) tijdens de oefeningen.

In de volgende lessen zullen we de lengte van de oefeningen uitbreiden, en uiteraard komen er ook nieuwe oefeningen bij. Bijvoorbeeld een aantal yoga-oefeningen. je hoeft daarvoor niet lenig te zijn ( ik ben zelf nogal stijf), zoals jij het uitvoert is precies goed voor jou!

Gevorderde oefeningen

Een kenmerkende oefening is de berg meditatie. je leert om vervelende gedachte, gevoelens en emoties van je af te laten glijden zoals water van een berg af stroomt zonder de berg te veranderen.

Bij veel oefeningen zul je ervaren dat je over jezelf gaat oordelen, of dat er allerlei gedacht en gevoelens je aandacht opeisen. Daarom gaat een belangrijk deel van de cursus over hoe je hier mee om gaat. Je leert oordeelloos aanwezig te zijn.

Eén van de laatste oefeningen is schijnbaar de eenvoudigste: loopmeditatie. je doet niets anders dan gedurende een bepaalde tijd heen- en weer of rond te lopen. Dat doe je in stilte en met volledige aandacht, en dat is moeilijker dan je denkt!

Afsluitend houden we een stilte-bijeenkomst. Dat wil zeggen dat je een aantal oefeningen of meditaties doet, helemaal in stilte. Vaak een indrukwekkende ervaring!

en het allerlaatste is natuurlijk het ontvangen van het certificaat van deelname 🙂